I Toftlund holder vi sammen - også om trivsel!

Fællesskab er vigtigt. Vi er sociale væsner, der har brug for at have en oplevelse af at høre til. I et trygt fællesskab har vi som menneske, børn som voksne, de bedste muligheder for at udvikle sig og lykkes og dermed trives. Det gælder også i skolen.

ElevlegAt kunne indgå i de fællesskaber, der er så afgørende for trivsel, er noget man skal lære. Det lærer eleverne på Toftlund Distriktsskole. At kunne indgå i og være en del af trivselsfremmende fællesskaber er en indsats, der skal være fokus på hele tiden, da det er en afgørende kompetence at have for at kunne lære mest muligt. Elever trivsel hænger tæt sammen med deres faArbejdsfromglige udbytte af undervisningen. Derfor forudsætter trivsel blandt alle elever både en social og en faglig indsats.

Således møder eleverne hos os interesse og omsorg fra de professionelle. Alle elever indgår i små og store grupper, som de voksne dagligt hjælper med til, kan fungere optimalt. Lærere og pædagoger arbejder målrettet med at sikre legeaftaler, samarbejdsaftaler, en ordentlig tone mellem elever og elever/voksne og ikke mindst aktiviteter, der sikrer både læring og trivsel.

Fælles for lærernes og pædagogernes indsatser er at styrke trivslen hos hele elevgruppen, så læring har de bedste betingelser! "

Fælleskabet styrkes med ramme, guidning og regler

Hos os skaber det pædagogiske personale plads til, at alle elever kan føle sig gode nok, som de er. I klasserne arbejdes der med kompetencer, som gør eleverne sikre i at kunne løse både faglige og sociale udfordringer. Klasseregler, fagligt målrettede materialer, visuelle guidelines og særlige materialer som Trin for Trin er redskaber vi benytter, for at styrke eleverne bedst muligt.

Samtaler i klasserne og på årgangene om, hvad den gode kammerat er, og hvordan vi behandler hinanden, udvikler eleverne i deres fællesskab. Gennem spil og leg styrker vi også de sociale kompetencer. Et brætspil er dermed meget mere end blot underholdning, det er også træning i positiv interaktion og deraf trivsel.

Børn på gulvDen nationale trivselsmåling er i fuld gang

Den årlige nationale trivselsmåling er netop afsluttet. Vi får resultaterne i løbet af foråret og forventer naturligvis, at resultaterne fortsat fremstår positivt både i forhold til vores egne målinger, men også i forhold til trivselsmålingerne på landsplan. Resultatet af disse målinger arbejder alle team med. Med afsæt i målingen og andre løbende dataindsamlinger laves særlige indsatser tilpasset det aktuelle behov. Det kan være en gruppe, der skal have hjælp til at genfinde den gode tone på sociale medier eller legeaftaler der skal styrkes, så frikvarterne bliver gode for alle. Fælles for lærernes og pædagogernes indsatser er at styrke trivslen hos hele elevgruppen, så læring har de bedste betingelser.

Forældrene har afgørende betydning.

Vi er sammen om at have øje for barnets trivsel, både som individ og i et fællesskab. Derfor er den tætte dialog med hjemmet et fundament for bevarelse og udvikling af trivsel. Vores regelmæssige forældrefordybelsesdage og -samtaler, hvor både det enkelte barn og fællesskabet er i højsædet, er derfor vigtige. Derfor glædes vi over, at forældrene i distriktet bakker godt op ved at møde talstærkt op på skolens afdelinger og deltager i både festlige og faglige arrangementer.

Når de voksne trives sammen og har indsigt i, hvad vi laver på skolen, trives eleverne.