Toftlund Distriktsskole - STÅR SAMMEN OM MOBNING
Hvad er mobning?
Mobning er systematiske udstødelseshandlinger, der typisk opstår i fællesskaber, der mangler sammenhold eller har en lav tolerance. Konsekvensen bliver, at et barn (eller voksen) bliver udstødt fra fællesskabet. Mobning er resultatet af en uhensigtsmæssig gruppedynamik. Det handler om onde mønstre – ikke onde børn. Årsagerne til mobning kan være mange, og det er ikke altid, at mobning er en bevidst handling. For at undgå mobning skal vi opbygge trygge og tolerante fællesskaber med plads til alle.
Målet med vores antimobbestrategi
Vi ønsker at skabe trygge fællesskaber for alle i skolen og i SFO, så vi kan fastholde, at vores elever hver dag kommer og lærer og udvikler sig, mens de er her. Med en antimobbestrategi styrkes elevernes fællesskaber endnu mere, så vi får endnu færre konflikter, så eleverne oplever at have et socialt og positivt arbejdsmiljø. På den måde er der endnu bedre grobund for god læring. Ved at sætte øget fokus på at være lyttende, opmærksomme og handlende voksne, der aktivt understøtter elevfællesskaber, styrker vi elevernes mulighed for at udvikle sig fagligt og socialt endnu mere.
Forebyggelse af mobning
SÅDAN FOREBYGGER VI MOBNING | DELTAGERE/ ANSVARLIG |
TIDSPLAN | |
Læreren og pædagogerne tager altid et overordnet ansvar for i samarbejde med eleverne at udvikle klassens sociale normer i retning af medansvar, empati, tolerance og rummelighed. | |||
Gennem undervisning Skriv de tiltag, I vil lave som en del af undervisningen for at forebygge mobning |
Vi tager vores opgave som positive rollemodeller på os:
|
Hele personalet Eleverne Anvarlig: |
Vi evaluerer i samarbejde med elevrådet én gang årligt - om efteråret, så den ikke falder sammen med trivsels-undersøgelsen |
I frikvarterer Skriv de tiltag, I vil lave i frikvartererne for at forebygge mobning |
|
Personalet Personalet hjælper eleverne med at etablere kontakt på tværs af afdelinger Ansvarlig: |
|
Samarbejde mellem skole og SFO Skriv, hvordan I vil samarbejde med SFO om at forebygge mobning |
|
Medarbejdere i indskolingen og ledelsesteamet Ansvarlig: |
SFO evaluerer i forbindelse med personalemøde |
På digitale medier Skriv, hvordan I vil forebygge mobning på de digitale medier |
|
Afdelingsteamene har ansvaret for - løbende - at sætte emnet på dagsordenen Elevrådet har fokus på det i hvert fald to gange om året Ansvarlig: |
Der evalueres løbende |
Samarbejde med forældre Skriv, hvordan I vil samarbejde med forældre om at forebygge mobning |
|
Afdelingsteam Ledelsen Skolebestyrelsen Forældre-rødderne Ansvarlig: |
Der evalueres løbende |
Særlige arrangementer Skriv, hvilke sociale arrangementer I har på skolen, der bidrager til at forebygge mobning |
|
Teamkoordinatorerne Lærerne med opgaven tildelt. Ansvarlig: |
Der evalueres løbende |
Håndtering af mobning
SÅDAN HÅNDTERER VI MOBNING | DELTAGERE/ ANSVARLIG |
OPFØLGNING | |
Tilskuer til mobning Skriv, hvad man skal gøre, hvis man hører om/ser mobning? |
Hvis vi overværer mobning, så træder vi straks til og fortæller klart og tydeligt at det ikke er ok opførsel. Det er vigtigt, at vi får fortalt eleverne og viser dem gennem vores adfærd, at de altid skal komme til en voksen, hvis de oplever, at der er nogle, der udsættes for mobning eller mistrives.
Ledelsen orienteres løbende og inddrages ved behov. |
Årgangsteamet og afdelingsteamet Ansvarlig: |
Der evalueres ved opdatering af politik |
Klassen/ børnegruppen Skriv eksempler på handlinger, I iværksætter i den børnegruppe, hvor der er mobning |
Ledelsen orienteres løbende og inddrages ved behov. |
Årgangsteamet og afdelingsteamet Forældrene Ansvarlig: |
Årgangsteamet og afdelingsteamet Ledelsen |
De involverede børn Skriv, hvordan I vil hjælpe de elever, der er en direkte del af mobningen |
Det er vigtigt at holde sig for øje, at både mobberen og mobbeofferet er i mistrivsel – og/eller ikke befinder sig i ikke sunde børnefællesskaber.
Ledelsen orienteres løbende og inddrages ved behov. |
Årgangsteamet og afdelingsteamet Forældrene Ledelsen Anvarlig: |
Årgangsteamet og afdelingsteamet Ledelsen |
Forældre og fagteam Skriv, hvordan I vil orientere forældre og fagteam om mobningen |
Ledelsen orienteres løbende og inddrages ved behov. |
Årgangsteamet og afdelingsteamet Forældrene Ansvarlig: |
Årgangsteamet og afdelingsteamet Ledelsen |
Forankring
- Teamkoordinatorerne arbejder sig ind i detaljerne omkring strategien. Der fastlægges datoer for de forskellige arrangementer, og sættes deadlines for gennemførelse af diverse tiltag. Det er også i TK forum at tiltagene evalueres. Dette gøres minimum 1 gang årligt.
- Teamkoordinatorerne har ansvaret for, at implementeringen tages op på afdelingsmøder, så alle føler sig niddraget og kan tage del i ansvaret for at få indholdet af strategien gjort til virkelighed.
- Ledelsen følger op med Teamkoordinatorerne og skaber rammer for at tiltagene kan realiseres
- Klassens trivsel tages op på årets første fordybelsesdag, hvor det også drøftes ud fra forskellige temaer, hvordan forældrene kan bakke op om årgangens og klassens trivsel.
Godkendt af teamkoordinatorer og bestyrelsen maj 2023