Videndeling

Videndeling skaber bedre undervisningToftlund Distriktsskole Logo

For at sikre den bedste undervisning på Toftlund Distriktsskole, har vi igennem en årrække prioriteret, at vores medarbejdere har tid sammen. Det er her man fortæller om de kurser man har været på, det er her man stiller sig op foran sine kollegaer og fortæller hvad man har afprøvet, og hvad man har lært i processen. Det er her vi sammen bliver klogere, uanset om man har mødt interne eller eksterne oplægsholdere og eksperter. Vi mesterlærer af hinanden!

Puzzle bricksFagteam skaber faglighed

Vi har faglige vejledere, der i mindre grupper – fagteam – sikrer, at der tales fagligt, og om undervisning, der virker. På den måde er didaktik* hele tiden i fokus på møderne. Således er alle, både lærere og pædagoger en del af et fagteam med relevans for netop deres undervisning. Denne viden kommer også i spil, når en ny lærer eller pædagog starter hos os. Så tilbydes man mentordage, hvor den mindre erfarne følger og lærer af den mere erfarne underviser.

Underviserne er selv på skolebænken

Børn Toftlund DistriktsskoleTo gange om året mødes al undervisningspersonale til fælles inspiration og videndeling. Det er her vi via begejstrede kollegiale oplæg og øvelser deler de gode erfaringer vi har gjort os i undervisningen. Det, tror vi på, gør os mere kompetente til den gode undervisning, samtidig med at vi anerkender hinandens styrker. Altså er vi selv på skolebænken som “elever”. Det understøtter en kultur, hvor læring er i højsæde. Læring, som indebærer både fejl og succes, og som hele tiden gør os bedre til at undervise vores elever.

Vi arbejder med en kultur, hvor læring er i højsæde. Læring, som indebærer både fejl og succes, og som hele tiden gør os bedre til at undervise vores elever.

Vi mesterlærer af hinanden!”

Eftervidereuddannelse er en del af vores hverdag

Voksne til uddannelseDen enkelte kan ud over god videndeling med kolleger have behov for eftervidereuddannelse. Det er konstant i vores fokus, at det er nødvendigt at følge med, i den sidste nye viden om fagene, undervisningen og pædagogik, almen som specialpædagogik. Derfor er det vigtigt for os at lærere, pædagoger og ledere kommer på kurser og seminarer, der naturligvis er afstemt med skolens behov, så det bliver til fordel for elevernes læring.

Vores viden bruges på UC-Syds læreruddannelse

UCSYD logoDe nyeste tiltag inden for videndeling er vores samarbejde med UC-Syds læreruddannelse, hvor vores lærere er rollemodeller og videndeler med de mange lærerstuderende. Vores pædagogiske leder har gennem sin rolle som underviser på UC Syd sikret, at lærernes faglige viden bringes i spil på seminaret. Ambitionen for den nye læreruddannelse, der træder i kraft til august ‘23, er et tættere samarbejde med praksis. Det arbejde er Toftlund Distriktsskoles lærerstab således allerede i fuld gang med i samarbejde med UC-syd at effektuere, så vi også i fremtiden får så dygtige lærere som muligt.

*) Om didaktik: "For os er didaktik refleksion, analyse og drøftelser af hvem det er der skal lære noget, hvad de skal lære, hvorfor eleverne skal lære og hvordan de bedst lærer det."

December 2022.