Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1
Logo Toftlund Distriktsskole
Mobil menu

Talentpraktik

Toftlund Distriktsskole er på forkant. Regeringens udspil med sigte på mere praktik og erfaring med andre veje end den boglige er allerede godt i gang her - i et samarbejde mellem skole, dagtilbud og erhvervsliv.

”Det har været fedt at blive involveret så meget, som jeg er blevet, også selvom jeg ikke har prøvet det før. Medbestemmelse og god vejledning har virkelig gjort det her forløb godt". Lars 8.b

”Det har været fedt at blive involveret så meget, som jeg er blevet, også selvom jeg ikke har prøvet det før. Medbestemmelse og god vejledning har virkelig gjort det her forløb godt". Lars 8.b

Elev der arbejder med en eltavleMestring og medbestemmelse giver gevinst

Praktikken, som var en stor succes, er et resultat af et progressivt samarbejde mellem dagtilbud og skoler i Toftlund og Løgumkloster. Det er en målrettet indsats, der imødekommer, at også Tønder Kommune sagtens kan bruge flere uddannede pædagoger. I dette skoleår har 5 elever fra 8. årgang på Toftlund Distriktsskole været i praktik som pædagog. De var i alt afsted i tre uger, fordelt på en hel uge og 10 enkelte dage, i perioden mellem efterårsferien og jul. 

Nye talentområder på vej

Tønder Kommune har som målsætning, at 30% af eleverne vælger en erhvervsuddannelse direkte efter 9. eller 10. klasse. For at bakke om dette tager vi vores gode erfaringer fra pædagogområdets talentpraktik med ind i kommende skoleår. Det er helt i tråd med regeringens nyeste udspil med Mere praktisk undervisning og valgfrihed til de ældste eleverhvor juniormesterlære og øget erhvervspraktik er nogle af de nye tiltag. Således er vi begejstrede for at kunne tilbyde en udvidelse af talentpraktikken. 

 

Elev der arbejder ved en metalsavStrøm på læring  
 

I det kommende skoleår kan vi i samarbejde med lokale virksomheder tilbyde talentpraktik indenfor både smede- og elektrikerfaget. Det er super godt for vores elever, at de får denne mulighed ovenikøbet hos lokale virksomheder, der var hurtige til at slå til. 


Vi tror på, at ved at tilbyde vores elever et blik ind i erhvervslivets hverdag kan vi både inspirere og ruste dem bedst muligt til at træffe et kvalificeret valg i forhold til deres kommende uddannelse og valg af beskæftigelse.

Elev der arbejder med elinstallation

”Jeg har helt klart fået mere selvtillid af det her forløb. Jeg har fået lov til at vise, hvad jeg kan”. Alberte, 8.b