Politik for Røg- og nikotinfri skole og arbejdstid
Toftlund Distriktsskole er en skole med røg- og nikotinfri skoletid for eleverne. Det er desuden en røg- og nikotinfri arbejdsplads
Retningslinjer
Røg- og nikotinfri skoletid betyder, at elever ikke må ryge i løbet af skoledagen i tidsrummet kl. 7.45-15.15 samt ved skoleaktiviteter uden for dette tidsrum. For ansatte gælder, at der ikke må ryges eller bruges nikotinprodukter i hele arbejdstiden uanset arbejdssted.
Formålet:
For eleverne er formålet med røgfri skoletid er at fjerne synlig rygning fra elevernes hverdag og de eventuelle fællesskaber der kan være omkring rygning.
Med vores rygepolitik ønsker vi:
- At arbejde henimod, at vores elever ikke begynder at ryge
- At arbejde henimod, at vores elever og ansatte ikke udsættes for passiv rygning i løbet af en skole/arbejdsdag
- At hjælpe elever, der ryger med at stoppe eller reducere deres forbrug
- At arbejde henimod at fremme elevers og ansattes generelle sundhed og trivsel
For medarbejderne er formålet med politik for røg- og nikotinfri arbejdstid i Tønder Kommune er at understøtte ønsket om at skabe røgfri miljøer i Tønder Kommune. De ansatte fungerer som rollemodeller som skal inspirere børn, unge og andre borgere til sunde valg.
Vi ønsker ikke en arbejdsplads, hvor nye ansatte begynder at ryge eller bruge nikotinprodukter. Vi ønsker i stedet at gå forrest, så vi sammen med andre aktører i kommunen kan skabe en røg- og nikotinfri fremtid for Tønder Kommune
Inddragelse
I forbindelse med skoleårets første forældremøder informeres forældre og elever om ”Røg- og nikotinfri skoletid”. Dette gør teamet på årgangen.
Elevrådet inddrages på årets første møder – er der udfordringer ift. retningslinjerne? Hvordan kan vi støtte og vejlede?
Rygestoprådgiveren / sundhedsafdelingen kan inviteres til oplæg for klasserne om bl.a. konsekvenser ved rygning og mulighederne for vejledning, samtaler og støtte, hvis man ønsker at stoppe med at bruge nikotinprodukter.
Ved overtrædelse af retningslinjerne for eleverne
Følende trin følges ved en elevs overtrædelse af reglerne:
- 1. Hvis en medarbejder oplever en elev har røg eller nikotin produkter på sig eller opdages i/der er rimelig mistanke om, at eleven har indtaget røg eller nikotin produkter, orienterer medarbejderen kontaktpersonen
- 2. Kontaktpersonen taler med eleven og orienterer dennes forældre om retningslinjerne.
- 3. Ved en gentagelse kontaktes forældrene af kontaktpersonen, og forældrene indkaldes til et møde, der har til formål at finde fælles løsning på ændring af adfærden. Ved dette møde laves en handleplan i samarbejde med elev, forældre og skole
- 4. Fjerde gang kan der, med udgangspunkt i en samlet vurdering af elevens motivation og adfærd, henvises til ”Bekendtgørelse om fremme af god orden i folkeskolen”. Dette kan, ud fra en samlet vurdering, betyde iværksættelse af foranstaltninger over for eleven. (Målet vil altid først og fremmest være at gå dialogens vej)
Det er ledelsen på den enkelte arbejdsplads, der har ansvaret for, at reglerne for medarbejderne bliver fulgt. Vi har tillid til, at alle ansatte overholder rygereglerne.
Vedtaget af skolebestyrelsen, april 2024