Vi håber, alle har haft en dejlig sommer. Overgangen fra afslapning og hvile til hverdag med fart på, er allerede godt i gang for både små og store elever. En overgang vi håndterer professionelt, så alle får den bedste start på det nye skoleår.
Overgange er en betydningsfuld del af vores elevers skolegang. Der er de helt nye skolestartere, der flytter sig fra dagtilbud til skole. På Høllevang oplever både små og store elever løbende en overgang til specialskole, når de visiteres hertil. 3. og 6. årgang på både Agerskov og Toftlund Skole er rykket ind i en ny afdeling, og møder derfor både nye rammer og nye voksne. Nye elever fra hele distriktet tjekker ind i udskolingen og indleder dermed den sidste del af folkeskolen, inden de afslutter med at tage overgangen til en ungdomsuddannelse. Overalt i distriktet er der små og store elever, der flytter sig, og det tager vi hånd om.
… Overgange er en naturlig del af børns liv, og de kan være både spændende og udfordrende. Tillid og samarbejde er afgørende faktorer så overgangsperioderne bliver nænsomme, tilfredsstillende og udviklende på den gode måde for eleverne.
Tryghed hele vejen
Uanset hvilken af vores matrikler man starter på efter en ferie, så kan overgangene være fyldt med spænding og sommerfugle i maven hos både børn og deres forældre. Med skiftende miljøer og nye kammerater spiller samarbejde en vigtig rolle. Et professionelt fokus på det gode samarbejde eleverne imellem og mellem skole & hjem kan hjælpe børn med at føle sig mere trygge og støttede under overgangsperioder, så det vægter vi højt.
Sammen er vi bedre
Overgange er en naturlig del af børns liv, og de kan være både spændende og udfordrende. Tillid og samarbejde er afgørende faktorer så overgangsperioderne bliver nænsomme, tilfredsstillende og udviklende på den gode måde for eleverne.
Forældrene spiller en afgørende rolle ved at støtte deres barn i at håndtere forandringerne og alt det nye. Derfor er forældremøder og forældrefordybelsesdage vigtige redskaber for os, så vi kan mødes og lærer hinanden at kende og gerne over en kop kaffe. Det gør os i stand til at spille hinanden gode og arbejde i samme retning samt finde fælles løsninger.
Følelser smitter
Hjælp, støtte og omsorgsfuldt nærvær fra forældre til barn kan omfatte at være lyttende over for barnets tanker. Vi kender nok alle bekymringen grænsende til angst for om vores søn eller datter nu også kan klare de udfordringer, skolen kan give. Opstår der alligevel tvivl og usikkerhed i forældre om, det vi gør i skolen, så opfordrer vi til kontakt og dialog. Vi tror på, at den voksnes tillid til, at det nok skal gå, overføres til barnet som derfor møder udfordringerne mere styrket.
Som man siger: ”Det har jeg aldrig prøvet før, så det klarer jeg helt sikkert!”