Princip for skole-hjemsamarbejdet
Formålet med princippet for skole–hjemsamarbejdet
At skabe en god kontakt mellem skolen og hjemmet, som medvirker til, at alle elever på Toftlund Distriktsskole får en god, tryg og udbytterig skolegang.
At opbygge og udvikle samarbejdet med fokus på at skabe de bedst mulige rammer omkring elevernes faglige og alsidige personlige udvikling.
At forebygge, at der opstår konflikter.
At medvirke til positivt at løse de problemer, der måtte opstå i forbindelse med skolegangen.
Kendetegn for det gode skole-hjemsamarbejde:
At skole-hjemsamarbejdet prioriteres højt af både forældre og skolens personale
At der er en åben og positiv dialog, med ønsket om at opnå en fælles forståelse.
At skole og forældre tager kontakt tidligt, så evt. udfordringer kan løses i fællesskab.
At der er gensidig tillid til hinandens vurderinger og handlinger, og en forståelse for, at skolen og hjemmet ser barnet ud fra forskellige roller.
At samarbejdet bygger på et godt kendskab til hinandens forventninger.
At samarbejdet bygger på en gensidig respekt og tillid lærer/pædagog/forældre/barn imellem.
At et relevant informationsniveau er forudsætningen for forældrenes aktive medvirken.
At samarbejdet styrker ansvarligheden for løsningen af fælles opgaver.
Kontakt & Kommunikation
Generelt føres den daglige kommunikation via Aula. Det er et vigtigt redskab, og den mundtlige dialog er fortsat vigtig. Den positive og konstruktive tone fastholdes både i den skriftlige og mundtlige kommunikation. Konflikter og problemer af forskellig art søges i første omgang løst gennem dialog mellem forældre og relevante lærere. Hvis denne dialog ikke fører til en tilfredsstillende løsning af problemet, bør skolens ledelse inddrages.
Forældre er altid velkomne til at komme på skolen. For at sikre, at et besøg i klassen bliver vellykket for alle, aftales besøg i klasserne altid i forvejen med personalet.
Forældreråd
Forældrerådene planlægger efter ønske arrangementer, der styrker fællesskabet mellem elever, forældre, pædagoger og lærere. Der vælges mindst to forældre pr. forældreråd for et skoleår ad gangen. Valget finder sted på første fordybelsesdag. Så mange forældre som muligt bør i løbet af skoletiden prøve at være med i forældrerådene. Forældrene er velkomne til at bruge skolen til ønskede skole/klasserelevante arrangementer.
Et forældreråd kan bidrage til det gode forældresamarbejde. Derfor er det vigtigt, at et samarbejde i forældrerådet startes tidligt op, allerede fra 0.klasse.
Forældrerådene kan altid kontakte skolebestyrelsen, så et gensidigt samarbejde styrkes.
Fordybelsesdag
Forældrene tilbydes at komme på skolen tre gange årligt til fordybelsesdage. Forskellige temaer afhængigt af alder tages op. Det kan være faglige emner, brug af trivselsfremmende indsatser, brug af mobiltelefoner, sociale medier, alkohol etc. Såfremt det viser sig nødvendigt, kan der til enhver tid holdes yderligere møder.
Indsigt i elevens læring
Forældrene orienteres regelmæssigt om lærernes syn på elevernes udbytte af skolegangen. Dette sker gennem samtaler, som skolen inviterer til 2 gange årligt. Det er altid muligt at bede om yderligere møder med henblik på at få indsigt i elevens udbytte.
Vedtaget i skolebestyrelsen, oktober 2025