Princip for teamdannelse
Inden for hver afdeling organiseres skolens pædagogiske personale i team
Et team består af et mindre antal personer, der indgår i et professionelt engageret, målrettet og gensidigt forpligtende fællesskab, om løsningen af veldefinerede opgaver.
Teamsamarbejdet tager udgangspunkt i en fælles forståelse af:
- At teamet besidder komplementære kompetencer, så det i sit samarbejde kan løse opgaverne med større kvalitet end ellers.
- At teamet skaber rum for fælles refleksioner, der udvikler den enkeltes og teamets kompetencer i forhold til løsningen af teamets og skolens opgaver.
- At teamet udøver en høj grad af selvstyring inden for aftalte rammer, og at dette sker med afsæt i teamets opgave og kendskabet til den enkelte elev.
- At teamet betragter sig som en integreret del af skolens organisation og ser sin opgave som en del af skolens samlede opgave.
Teamsammensætningen tager i videst muligt omfang udgangspunkt i:
- At teamdannelsen sker ud fra en helhedsvurdering, som tilgodeser såvel opgaveløsningen som personalets udvikling af faglige, pædagogiske og personlige kvalifikationer.
- At de enkelte team skal besidde de kompetencer, som undervisningen og teamets øvrige opgaver forudsætter - eller besidder mulighederne for at udvikle disse.
- At den enkelte klasse/det enkelte hold/den enkelte elev møder forholdsvis få lærere/pædagoger.
- At der er et passende forhold mellem kontinuitet og forandring/fornyelse i alle team.
Med udgangspunkt i ovenstående udarbejdes forud for hvert skoleår en oversigt over skolens teamstruktur.
Vedtaget af skolebestyrelsen, september 2023