Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Læsehandleplan

Handleplan for fastholdelse og videreudvikling af et højt læseniveau på TDS, generelt

Inden skolestart: Dagtilbud / skole samarbejde ”den røde tråd”
 
Med udgangspunkt i Den Røde Tråd, skal samarbejdspartnerne have fokus på børnenes læseforudsætninger. Der forefindes en kommunal sprogpolitik med opmærksomhed på tidlig indsats. 
ÅrgangHandling Periode AnsvarligOpfølgning
0.årgangLæsevejlederen deltager i den første fordybelsesdag for at sikre forældrenes involvering i elevernes læseudvikling. Starten af skoleåret0. årgang inviterer læsevejlederen 

Alle elever og pædagogisk personale arbejder med afsæt i materialet ALKALÆR samt andet relevant materiale. 

Eleverne skal som udgangspunkt være bogstavsmester inden udgangen af 0. klasse. 

Hele året Indskolingens afd. team0. årgang henvender sig til læsevejlederen, hvis elever er langt fra dette mål. 
Der foretages en sprogvurdering i starten af skoleåret samt til foråret.Starten af skoleåret + foråret0. årgang0. årgang tager kontakt til læsevejlederen for videre indsats.
Der kan afholdes et tema-afdelingsmøde om relevant indholdEfter behovTeamkoordinatoren inviterer ved behov. Alle læsevejledere planlægger - én deltager i afd. mødet.  

 
Alle elever risikotestes for ordblindhed vha. ministeriets ‘Risikotest for ordblindhed’. Slut 0. årgangLæsevejlederen
 
ÅrgangHandling Periode AnsvarligOpfølgning
1.årgang

Alle elever og pædagogisk personale arbejder med afsæt i materialet ALKALÆR samt andet relevant materiale.

Eleverne skal være færdig med Søde Ord i december. 

Hele åretIndskolingens afd. team

Hvis der er elever, der er langt fra dette mål, skal læsevejlederen kontaktes. 
 

Efterfølgende handlinger og forventede mål sættes i sikre filer.

App-Writer introduceres til alle.Hele åretTeamet
 
Ordlæseprøve 1 fra Hogrefe. Elever, der klarer sig dårligt kan evt. testes med Bogstavprøve 1-2.Ordlæseprøve 1 foretages i efteråret og i foråret.

Det enkelte team:

Efter testen drøfter læreren og læsevejlederen hvilke tiltag, der eventuelt skal iværksættes for elever i SSV.

Teamet gennemgår status og tiltag.

Efterfølgende handlinger og forventede mål sættes i sikre filer.


 
Der kan afholdes et tema-afdelingsmøde om relevant indhold.Efter behovAlle læsevejledere planlægger - én deltager i afd. mødet. Team-koordinatoren inviterer 

 
Elever, der i 0. årgang blev placeret i rød kategori ved ministeriets ‘Risikotest for ordblindhed’, testes igen i midten af 0. årgang. Midt 1. årgangLæsevejleder Efterfølgende handlinger og forventede mål sættes i sikre filer.

 
Elever, der i midten af 1. årgang blev placeret i rød kategori ved ministeriets ‘Risikotest for ordblindhed’, testes igen i slutningen af 1. årgang.Slut 1. årgangLæsevejlederEfterfølgende handlinger og forventede mål sættes i sikre filer.
ÅrgangHandling Periode AnsvarligOpfølgning
2.årgang

Alle elever og pædagogisk personale arbejder med ALKALÆR samt andet relevant materiale.

Eleverne skal være færdig med Drilleord 1 i december. 

Hele åretIndskolingens afd. team

Hvis der er elever, der er langt fra dette mål, kan læsevejlederen kontaktes.

Efterfølgende handlinger og forventede mål sættes i sikre filer.

App-Writer genopfriskes for alle.Hele åretTeamet
 
Ordlæseprøve 2 fra Hogrefe foretages af teamet omkring eleverne.Ordlæseprøven foretages i efterår og forår måned.

Det enkelte årgangsteam.

Efter testen drøfter teamet og læsevejlederen hvilke tiltag, der eventuelt skal iværksættes for elever i vanskeligheder. 

Efterfølgende handlinger og forventede mål sættes i sikre filer.

Teamet gennemgår status og tiltag i foråret

Læsehastighedstest gennemføres.Læsehastighedstesten gennemføres i september og april.Det enkelte årgangsteam. Forældrene informeres til fordybelsessamtalerne.Resultatet sættes i www.minuddannelse.dk 
Der deltages i den obligatoriske nationale testEfterår

Årgangsteamet 

Efter gennemført obligatorisk test mødes teamet med læsevejleder. Her drøftes hvilke tiltag, der skal iværksættes. Viden fra de anvendte test bringes i spil

Efterfølgende handlinger og forventede mål sættes i sikre filer. 

Teamet gennemgår status og tiltag i efteråret.

ÅrgangHandling Periode AnsvarligOpfølgning
3.årgangAlle elever og pædagogisk personale arbejder med udgangspunkt i ALKALÆR og andet materiale.Hele åretTeamet
 

 
Der laves en status over de elever, der endnu ikke er på sluttrin i ALKALÆR.Foråret i 3.årgangTeamet og læsevejlederen drøfter på baggrund af tests, hvilke tiltag der skal iværksættes

Efterfølgende handlinger og forventede mål sættes i sikre filer. 

Teamet gennemgår status og tiltag i foråret


 
Sætningslæseprøve 2 fra Hogrefe foretages af teamet. Elever der klarer sig dårligt testes igen med Ordlæseprøve 2 eller Sætningslæseprøve 1Foråret i 3. årgang
 

 

 

Teamet arbejder med faglig læsning i alle fag, og sikrer, at der arbejdes med læseforståelsesstrategier (fx de fantastiske fire/notatteknik)

App-Writer genopfriskes for alle

Foråret 3.årgang bringes handleplan for elever i SSV i spil

Læreren og læsevejlederen drøfter på baggrund af tests, hvilke tiltag der skal iværksættes

Læsevejleder og årgangsteam orienterer ledelsen om relevante tiltag for elever i SSV

Læsevejlederen ses som sparringspartner i disse forløb

Handlinger og forventede mål sættes i minuddannelse.net 

Afdelingen gennemgår status og tiltag i foråret


 
Der afholdes et læse-statusmøde mellem en repræsentant fra afgivende team og teamet på 4.årgang. Formålet er at afdække elevernes placering på ALKALÆR trappen og ift. skriftsprogMaj/juni (inden eleverne bliver til 4.klasse!)

Team 3 inviterer.

Læsevejlederen fra mellemtrinnet ses som sparringspartner i disse forløb

 

 
Læsehastighedstest gennemføres.Læsehastighedstesten gennemføres i efterår og forår.Det enkelte årgangsteam. Forældrene informeres til fordybelsessamtalerne.Resultatet sættes i www.minuddannelse.dk 

 
Nonordsstaveprøve
 

 

 
ÅrgangHandling og periode for gennemførelseAnsvarligOpfølgning
Mellemtrin

Der er fokus på faglig læsning i alle fag.

Der arbejdes med læseguides og udvikling af ordkendskab. 

Der undervises i læsestrategier, læseteknikker og overvågning af egen læsning.

De dygtige elever møder udfordrende tekster sv. til elevens læseudvikling. 

Der arbejdes aktivt med inferensdannelse og med elevernes læselyst.

Faglærerne og dansklærerne 
4.årgang

Afdelingen involverer forældrene i læsearbejdet i begyndelsen af skoleåret. Læsevejlederen kan kontaktes. 

Der er fokus på sikker afkodning og flydende læsning.

Der arbejdes med læseforståelsesstrategier hele året.

Teamet arbejder med faglig læsning i alle fag, så eleverne møder strategierne i alle fag. Se eksempler i bilag til handleplanen.

Der gennemføres obligatoriske nationale test i efteråret. 

Der arbejdes med yderligere relevant testmateriale om nødvendigt. 

Læsehastighedstest gennemføres i efteråret og foråret.

Der arbejdes fortsat med AppWriter.

Teamet planlægger nødvendige trænings-tiltag på baggrund af fælles viden om elevernes status

Teamets lærere (inkl. faglærere!) er ansvarlige for planlægning og gennemførelse

Handlinger og forventede mål sættes i sikre filer/minuddannelse. 

Afdelingen gennemgår status og tiltag i foråret.

Der er fokus på læseforståelsesstrategier, oplevelseslæsning, læselyst og faglig læsning.

Resultatet af læsehastighedstesten noteres på MinUddannelse. 

5.årgang

Afdelingen involverer forældrene i læsearbejde i begyndelse af skoleåret 

Der arbejdes med læseforståelsesstrategier hele året

Teamet arbejder med faglig læsning i alle fag, så eleverne møder strategierne i alle fag. 
 

Der skal arbejdes med App Writer 

Der arbejdes med yderligere relevant testmateriale 

Teamet planlægger nødvendige trænings-tiltag på baggrund af fælles viden om elevernes status
 

Teamets lærere (inkl. faglærere!) er ansvarlige for planlægning og gennemførelse

Handlinger og forventede mål sættes i minuddannelse.net 

Til TUS gennemgås status og tiltag. Der er fokus på læseforståelsesstrategier, oplevelseslæsning, læselyst og faglig læsning.

6.årgang

Afdelingen involverer forældrene i læsearbejde i begyndelse af skoleåret 

Der arbejdes med læseforståelsesstrategier hele året

Teamet arbejder med faglig læsning i alle fag, så eleverne møder strategierne i alle fag. 

Læsehastigheden trænes og øges. 

Der skal arbejdes med App Writer 

Der gennemføres obligatoriske nationale overgangtest i efteråret.

Der arbejdes med yderligere relevant testmateriale om nødvendigt.

Teamet planlægger nødvendige trænings-tiltag på baggrund af fælles viden om elevernes status


Teamets lærere (inkl. faglærere!) er ansvarlige for planlægning og gennemførelse

Handlinger og forventede mål sættes i minuddannelse.net 

Afdelingen gennemgår status og tiltag i foråret. Der er fokus på læseforståelsesstrategier, oplevelseslæsning, læselyst og faglig læsning.

ÅrgangHandling og periode for gennemførelseAnsvarligOpfølgning
7.årgang

Der skal fokus på overleveringen ift. læsning. Dette sker når man overtager sin nye årgang i maj, inden overgangen til udskolingen.

Læsevejlederen deltager på udskolingens fordybelsesdag i begyndelsen af skoleåret.

Der arbejdes jævnligt med læseforståelsesstrategier og læseguides. 

Der tages en læsehastighedstest, fx. Gyldendals Webprøver 

Der anvendes fortsat AppWriter (ordblinde elever).

Der arbejdes med webbaseret evaluering.

Det modtagende team har initiativet. Se også proceduren for overgange

På baggrund af fælles viden om elevernes status og viden fra testresultater, tilrettelægger teamet nødvendige trænings-tiltag

Handlinger og forventede mål sættes i minuddannelse.net 

Afdelingen gennemgår status og tiltag i foråret.

Der er fokus på læseforståelsesstrategier, læsehastighed, oplevelseslæsning, læselyst og faglig læsning.

8.årgang

Der arbejdes jævnligt med læseforståelsesstrategier og læseguides. 

Der tages en læsehastighedstest, fx. Gyldendals Webprøver

Der gennemføres obligatoriske overgangstest i efteråret.

Der anvendes fortsat AppWriter (ordblinde elever)

Der arbejdes med webbaseret evaluering.

På baggrund af fælles viden om elevernes status og viden fra testresultater, tilrettelægger teamet nødvendige trænings-tiltag.

Handlinger og forventede mål sættes i minuddannelse.net 

Afdelingen gennemgår status og tiltag i foråret

Der er fokus på læseforståelsesstrategier, læsehastighed, oplevelseslæsning, læselyst og faglig læsning.

9.årgang

Der arbejdes jævnligt med læseforståelsesstrategier og læseguides.

Der tages en læsehastighedstest, fx. Gyldendals Webprøver

Der anvendes fortsat AppWriter (ordblinde elever)

Der arbejdes med webbaseret evaluering

Terminsprøve bruges til slutjusteringer i forhold til relevante prøvestrategier

På baggrund af fælles viden om elevernes status og viden fra testresultater, tilrettelægger teamet nødvendige trænings-tiltag

Handlinger og forventede mål sættes i minuddannelse.net 

Afdelingen gennemgår status og tiltag efter terminsprøverne. 

Der er fokus på læseforståelsesstrategier, læsehastighed, oplevelseslæsning, læselyst og faglig læsning.

Tiltag besluttet 25.november 2024, gældende fra dags dato.