Handleplan for fastholdelse og videreudvikling af et højt læseniveau på TDS, generelt
Inden skolestart: Dagtilbud / skole samarbejde ”den røde tråd” | |||||||
Med udgangspunkt i Den Røde Tråd, skal samarbejdspartnerne have fokus på børnenes læseforudsætninger. Der forefindes en kommunal sprogpolitik med opmærksomhed på tidlig indsats. | |||||||
Årgang | Handling | Periode | Ansvarlig | Opfølgning | |||
0.årgang | Læsevejlederen deltager i den første fordybelsesdag for at sikre forældrenes involvering i elevernes læseudvikling. | Starten af skoleåret | 0. årgang inviterer læsevejlederen | ||||
Alle elever og pædagogisk personale arbejder med afsæt i materialet ALKALÆR samt andet relevant materiale. Eleverne skal som udgangspunkt være bogstavsmester inden udgangen af 0. klasse. | Hele året | Indskolingens afd. team | 0. årgang henvender sig til læsevejlederen, hvis elever er langt fra dette mål. | ||||
Der foretages en sprogvurdering i starten af skoleåret samt til foråret. | Starten af skoleåret + foråret | 0. årgang | 0. årgang tager kontakt til læsevejlederen for videre indsats. | ||||
Der kan afholdes et tema-afdelingsmøde om relevant indhold | Efter behov | Teamkoordinatoren inviterer ved behov. Alle læsevejledere planlægger - én deltager i afd. mødet. | |||||
Alle elever risikotestes for ordblindhed vha. ministeriets ‘Risikotest for ordblindhed’. | Slut 0. årgang | Læsevejlederen | |||||
Årgang | Handling | Periode | Ansvarlig | Opfølgning | |||
1.årgang | Alle elever og pædagogisk personale arbejder med afsæt i materialet ALKALÆR samt andet relevant materiale. Eleverne skal være færdig med Søde Ord i december. | Hele året | Indskolingens afd. team | Hvis der er elever, der er langt fra dette mål, skal læsevejlederen kontaktes. Efterfølgende handlinger og forventede mål sættes i sikre filer. | |||
App-Writer introduceres til alle. | Hele året | Teamet | |||||
Ordlæseprøve 1 fra Hogrefe. Elever, der klarer sig dårligt kan evt. testes med Bogstavprøve 1-2. | Ordlæseprøve 1 foretages i efteråret og i foråret. | Det enkelte team: Efter testen drøfter læreren og læsevejlederen hvilke tiltag, der eventuelt skal iværksættes for elever i SSV. | Teamet gennemgår status og tiltag. Efterfølgende handlinger og forventede mål sættes i sikre filer. | ||||
Der kan afholdes et tema-afdelingsmøde om relevant indhold. | Efter behov | Alle læsevejledere planlægger - én deltager i afd. mødet. Team-koordinatoren inviterer | |||||
Elever, der i 0. årgang blev placeret i rød kategori ved ministeriets ‘Risikotest for ordblindhed’, testes igen i midten af 0. årgang. | Midt 1. årgang | Læsevejleder | Efterfølgende handlinger og forventede mål sættes i sikre filer. | ||||
Elever, der i midten af 1. årgang blev placeret i rød kategori ved ministeriets ‘Risikotest for ordblindhed’, testes igen i slutningen af 1. årgang. | Slut 1. årgang | Læsevejleder | Efterfølgende handlinger og forventede mål sættes i sikre filer. | ||||
Årgang | Handling | Periode | Ansvarlig | Opfølgning | |||
2.årgang | Alle elever og pædagogisk personale arbejder med ALKALÆR samt andet relevant materiale. Eleverne skal være færdig med Drilleord 1 i december. | Hele året | Indskolingens afd. team | Hvis der er elever, der er langt fra dette mål, kan læsevejlederen kontaktes. Efterfølgende handlinger og forventede mål sættes i sikre filer. | |||
App-Writer genopfriskes for alle. | Hele året | Teamet | |||||
Ordlæseprøve 2 fra Hogrefe foretages af teamet omkring eleverne. | Ordlæseprøven foretages i efterår og forår måned. | Det enkelte årgangsteam. Efter testen drøfter teamet og læsevejlederen hvilke tiltag, der eventuelt skal iværksættes for elever i vanskeligheder. | Efterfølgende handlinger og forventede mål sættes i sikre filer. Teamet gennemgår status og tiltag i foråret | ||||
Læsehastighedstest gennemføres. | Læsehastighedstesten gennemføres i september og april. | Det enkelte årgangsteam. Forældrene informeres til fordybelsessamtalerne. | Resultatet sættes i www.minuddannelse.dk | ||||
Der deltages i den obligatoriske nationale test | Efterår | Årgangsteamet Efter gennemført obligatorisk test mødes teamet med læsevejleder. Her drøftes hvilke tiltag, der skal iværksættes. Viden fra de anvendte test bringes i spil | Efterfølgende handlinger og forventede mål sættes i sikre filer. Teamet gennemgår status og tiltag i efteråret. | ||||
Årgang | Handling | Periode | Ansvarlig | Opfølgning | |||
3.årgang | Alle elever og pædagogisk personale arbejder med udgangspunkt i ALKALÆR og andet materiale. | Hele året | Teamet | ||||
Der laves en status over de elever, der endnu ikke er på sluttrin i ALKALÆR. | Foråret i 3.årgang | Teamet og læsevejlederen drøfter på baggrund af tests, hvilke tiltag der skal iværksættes | Efterfølgende handlinger og forventede mål sættes i sikre filer. Teamet gennemgår status og tiltag i foråret | ||||
Sætningslæseprøve 2 fra Hogrefe foretages af teamet. Elever der klarer sig dårligt testes igen med Ordlæseprøve 2 eller Sætningslæseprøve 1 | Foråret i 3. årgang | ||||||
Teamet arbejder med faglig læsning i alle fag, og sikrer, at der arbejdes med læseforståelsesstrategier (fx de fantastiske fire/notatteknik) App-Writer genopfriskes for alle | Foråret 3.årgang bringes handleplan for elever i SSV i spil | Læreren og læsevejlederen drøfter på baggrund af tests, hvilke tiltag der skal iværksættes Læsevejleder og årgangsteam orienterer ledelsen om relevante tiltag for elever i SSV Læsevejlederen ses som sparringspartner i disse forløb | Handlinger og forventede mål sættes i minuddannelse.net Afdelingen gennemgår status og tiltag i foråret | ||||
Der afholdes et læse-statusmøde mellem en repræsentant fra afgivende team og teamet på 4.årgang. Formålet er at afdække elevernes placering på ALKALÆR trappen og ift. skriftsprog | Maj/juni (inden eleverne bliver til 4.klasse!) | Team 3 inviterer. Læsevejlederen fra mellemtrinnet ses som sparringspartner i disse forløb | |||||
Læsehastighedstest gennemføres. | Læsehastighedstesten gennemføres i efterår og forår. | Det enkelte årgangsteam. Forældrene informeres til fordybelsessamtalerne. | Resultatet sættes i www.minuddannelse.dk | ||||
Nonordsstaveprøve | |||||||
Årgang | Handling og periode for gennemførelse | Ansvarlig | Opfølgning | ||||
Mellemtrin | Der er fokus på faglig læsning i alle fag. Der arbejdes med læseguides og udvikling af ordkendskab. Der undervises i læsestrategier, læseteknikker og overvågning af egen læsning. De dygtige elever møder udfordrende tekster sv. til elevens læseudvikling. Der arbejdes aktivt med inferensdannelse og med elevernes læselyst. | Faglærerne og dansklærerne | |||||
4.årgang | Afdelingen involverer forældrene i læsearbejdet i begyndelsen af skoleåret. Læsevejlederen kan kontaktes. Der er fokus på sikker afkodning og flydende læsning. Der arbejdes med læseforståelsesstrategier hele året. Teamet arbejder med faglig læsning i alle fag, så eleverne møder strategierne i alle fag. Se eksempler i bilag til handleplanen. Der gennemføres obligatoriske nationale test i efteråret. Der arbejdes med yderligere relevant testmateriale om nødvendigt. Læsehastighedstest gennemføres i efteråret og foråret. Der arbejdes fortsat med AppWriter. | Teamet planlægger nødvendige trænings-tiltag på baggrund af fælles viden om elevernes status Teamets lærere (inkl. faglærere!) er ansvarlige for planlægning og gennemførelse | Handlinger og forventede mål sættes i sikre filer/minuddannelse. Afdelingen gennemgår status og tiltag i foråret. Der er fokus på læseforståelsesstrategier, oplevelseslæsning, læselyst og faglig læsning. Resultatet af læsehastighedstesten noteres på MinUddannelse. | ||||
5.årgang | Afdelingen involverer forældrene i læsearbejde i begyndelse af skoleåret Der arbejdes med læseforståelsesstrategier hele året Teamet arbejder med faglig læsning i alle fag, så eleverne møder strategierne i alle fag. Der skal arbejdes med App Writer Der arbejdes med yderligere relevant testmateriale | Teamet planlægger nødvendige trænings-tiltag på baggrund af fælles viden om elevernes status Teamets lærere (inkl. faglærere!) er ansvarlige for planlægning og gennemførelse | Handlinger og forventede mål sættes i minuddannelse.net Til TUS gennemgås status og tiltag. Der er fokus på læseforståelsesstrategier, oplevelseslæsning, læselyst og faglig læsning. | ||||
6.årgang | Afdelingen involverer forældrene i læsearbejde i begyndelse af skoleåret Der arbejdes med læseforståelsesstrategier hele året Teamet arbejder med faglig læsning i alle fag, så eleverne møder strategierne i alle fag. Læsehastigheden trænes og øges. Der skal arbejdes med App Writer Der gennemføres obligatoriske nationale overgangtest i efteråret. Der arbejdes med yderligere relevant testmateriale om nødvendigt. | Teamet planlægger nødvendige trænings-tiltag på baggrund af fælles viden om elevernes status
| Handlinger og forventede mål sættes i minuddannelse.net Afdelingen gennemgår status og tiltag i foråret. Der er fokus på læseforståelsesstrategier, oplevelseslæsning, læselyst og faglig læsning. | ||||
Årgang | Handling og periode for gennemførelse | Ansvarlig | Opfølgning | ||||
7.årgang | Der skal fokus på overleveringen ift. læsning. Dette sker når man overtager sin nye årgang i maj, inden overgangen til udskolingen. Læsevejlederen deltager på udskolingens fordybelsesdag i begyndelsen af skoleåret. Der arbejdes jævnligt med læseforståelsesstrategier og læseguides. Der tages en læsehastighedstest, fx. Gyldendals Webprøver Der anvendes fortsat AppWriter (ordblinde elever). Der arbejdes med webbaseret evaluering. | Det modtagende team har initiativet. Se også proceduren for overgange På baggrund af fælles viden om elevernes status og viden fra testresultater, tilrettelægger teamet nødvendige trænings-tiltag | Handlinger og forventede mål sættes i minuddannelse.net Afdelingen gennemgår status og tiltag i foråret. Der er fokus på læseforståelsesstrategier, læsehastighed, oplevelseslæsning, læselyst og faglig læsning. | ||||
8.årgang | Der arbejdes jævnligt med læseforståelsesstrategier og læseguides. Der tages en læsehastighedstest, fx. Gyldendals Webprøver Der gennemføres obligatoriske overgangstest i efteråret. Der anvendes fortsat AppWriter (ordblinde elever) Der arbejdes med webbaseret evaluering. | På baggrund af fælles viden om elevernes status og viden fra testresultater, tilrettelægger teamet nødvendige trænings-tiltag. | Handlinger og forventede mål sættes i minuddannelse.net Afdelingen gennemgår status og tiltag i foråret Der er fokus på læseforståelsesstrategier, læsehastighed, oplevelseslæsning, læselyst og faglig læsning. | ||||
9.årgang | Der arbejdes jævnligt med læseforståelsesstrategier og læseguides. Der tages en læsehastighedstest, fx. Gyldendals Webprøver Der anvendes fortsat AppWriter (ordblinde elever) Der arbejdes med webbaseret evaluering Terminsprøve bruges til slutjusteringer i forhold til relevante prøvestrategier | På baggrund af fælles viden om elevernes status og viden fra testresultater, tilrettelægger teamet nødvendige trænings-tiltag | Handlinger og forventede mål sættes i minuddannelse.net Afdelingen gennemgår status og tiltag efter terminsprøverne. Der er fokus på læseforståelsesstrategier, læsehastighed, oplevelseslæsning, læselyst og faglig læsning. |
Tiltag besluttet 25.november 2024, gældende fra dags dato.