Grønt fokus? Naturligvis!

Vores elever kan fremadrettet bidrage til en mere bæredygtig hverdag. Det kan de, fordi vi målrettet arbejder med det i undervisningen.

Grønt flagHvert år søger og får skolerne i Toftlund Distrikt Det Grønne Flag. Det lykkes vi med, fordi lærerne aktivt målretter undervisningen i særligt de naturfaglige fag mod at indfri de 7 trin, der giver os retten til Det Grønne Flag i 12 måneder af gangen. Det lykkedes os også i år.

Aktiviteterne er alsidige

Friluftsrådet sender hver gang en godkendelse af vores ansøgning til brugen af Det Grønne Flag. For at opnå dette, skal eleverne have arbejdet med forskellige grønne initiativer, som kvalificerer os til at være en skole med ret til at flage med Det Grønne Flag. Vores elever har derfor været optaget af alt fra energi, affaldsindsamling, besøg af gæsteunderviser og ugentligt arbejde med skolehaver. Alt sammen initiativer med et fagligt indhold, som sikrer, at eleverne ved endnu mere om bæredygtighed og varetagelse af vores omgivelser og natur.

Vi har skabt en grøn vision, som vi tager afsæt i for at styrke vores elevers kompetencer indenfor det grønne område. I kan læse den fulde version her: Den Grønne vision

På den måde gør vi eleverne i stand til at bidrage til det store fællesskab, samtidigt med at vi skaber rammer om et bæredygtigt uddannelsesmiljø. Grønne børn

Vi arbejder på at styrke elevernes kompetencer, så de fremadrettet kan bidrage til en mere bæredygtig hverdag.”

De voksne går forrest

Vores lærere og pædagoger er drivkræfter i arbejdet med Grønt Flag og bæredygtighed, og er meget dygtige til at involvere eleverne i både nationale og lokale begivenheder. Dette øger børnenes opmærksomhed på, hvordan vi selv med små ting, kan bidrage til den grønne omstilling. Derfor er vi hvert år aktive i den nationale affaldsindsamling, og må hvert år erfare, at der: ”Godt nok bliver smidt mange ting i naturen!” Arbejdet med skrald kan umiddelbart virke lidt specielt, og det er alligevel med til at gøre teori om forurening meget håndgribelig gennem praktisk erfaring.

Sorter affaldSortering i farver

Vi er opmærksomme på, hvordan vi med vores adfærd har signalværdi, og ønsker derfor som voksne at være rollemodeller for vores elever. En grundigere affaldssortering - også for personalet - er derfor en ting, vi er begyndt på. Det falder ikke os alle lige naturligt at overveje, hvad der smides ud og hvorhen, men det er en god øvelse, også for de voksne.

Det grønne blik er bredt

Det er ikke kun, når vi smider væk, at vi er optaget af bæredygtighed. Derfor kan man på skolen fx møde elektrikere, der skifter de traditionelle lysrør ud med energirigtigt lys. Mange bække små…Kartofler

Der er meget, der spirer i Toftlund

Skolehaver, sanseområder, grønne udearealer, virksomhedsbesøg. Vi arbejder hele tiden med elevernes grønne bevidsthed, så eleverne fx bliver inspireret af, hvordan andre gør, og kan opleve naturen og glæden ved at se noget vokse op. Det vil vi gerne endnu mere af i fremtiden.